متن کامل مصاحبه دبیرکل محترم کتابخانه های عمومی ...

رویه من این است که ارتباط مناسب و خوبی را با رسانه ها داشته باشم
به گزارش خبرنگار لیزنا، مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ابتدای این مراسم اظهار داشت: رویه من این است که ارتباط مناسب و خوبی را با رسانه ها داشته باشم، چرا که اعتفاد دارم کار فرهنگی و اساسا هر فعالیت اجرایی بدون همراهی اصحاب رسانه که چشم تیزبین، و نیز صدای رسای جامعه هستند امکان پذیر نخواهد بود.

آمار سرانه مطالعه مبنای درستی نداشته و قابل اطمینان نیست

ملک احمدی در خصوص آمارهای متفاوتی که در خصوص سرانه مطالعه وجود دارد، بیان کرد: وجود آمار تا این حد متفاوت ( از 3 تا 75 دقیقه) به این معناست که این آمار مبنای درستی نداشته و قابل اطمینان نیست.

وی افزود: من فکر می کنم که مشکل این است که ما مبنایی برای سنجش نداریم، در گام اول باید تعریف شود که اصولا مطالعه چیست.

با تعیین مبنایی درست به حوزه سرانه مطالعه ورود پیدا خواهیم کرد

ملک احمدی گفت: اگر مسئولیت سنجش میزان سرانه مطالعه به ما محول شد با تعیین مبنایی درست به این حوزه ورود پیدا خواهیم کرد.

وی تأکید بر مطالعه معطوف به هدف را، از مسائل قابل توجه در این حوزه دانست.

حدود 120 میلیارد تومان شهرداری ها باید به کتابخانه های عمومی پرداخت کنند
دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در زمینه بدهی شهرداری به نهاد اذعان داشت: من آخرین برآورد را از نیم درصدها ندارم اما فکر می کنم چیزی حدود 120 میلیارد تومان شهرداری ها باید به کتابخانه های عمومی پرداخت کنند.

با تمرکز این مبلغ در حساب نهاد متمرکز در تهران مخالفم

ملک احمدی ادامه داد: در دوره قبل، رویه من در تعامل با شهرداری در جهت اجرای قانون بود نه در جهت چشم پوشی و یا تضعیف قانون. این بدان معنی است که من با بعضی رفتارها، از جمله تمرکز این مبلغ در حساب نهاد متمرکز در تهران مخالفم، و معتقدم که این مسأله با روح قانون مغایرت داشته و نتیجه نخواهد داد.
وی افزود: نتیجه طبیعی این برخورد این خواهد بود که شهرداری ممکن است یکسال این پرداخت را انجام دهد اما حتما به ضد انگیزه تبدیل خواهد شد.

بهتر است نیم درصد شهرداری با نظارت و تصویب انجمن ها و در چارچوب سیاست های کلان نهاد صرف کتابخانه های همان شهر شود

به اعتفاد وی بهتر است در مناطق مختلف، نیم درصد شهرداری با نظارت و تصویب انجمن ها و البته در چارچوب سیاست های کلان نهاد و هیأت امنا، صرف کتابخانه های همان شهر شود که یقینا به افزایش انگیزه ها می انجامد.
دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زین پس طرح هایی چون ایستگاه مطالعه، کتاب من و ... که در دوره مدیریت سابق آغاز شد، ادامه دار خواهد بود یا خیر بیان کرد: خوشبختانه یا متأسفانه برای بار دوم است که من عهده دار این مسئولیت هستم، در دوره گذشته طرح هایی مطرح شد و مطالعات مربوط بدانها انجام شد و داشتیم وارد مرحله اجرایی می شدیم. وی «طرح جامع توسعه کتابخانه های عمومی» و «طرح فناوری اطلاعات کتابخانه های عمومی» را از این دست دانست.
ملک احمدی از طرح هایی چون «کتابخانه های سیار»، «کتابخانه های روستایی»، «معماری کتابخانه عمومی»، «مکان یابی کتابخانه های عمومی» و ... به عنوان طرح هایی که مطالعاتش آغاز شده بود، یاد کرد.

لزوم بازنگری عملکرد 10 ساله نهاد کتابخانه های عمومی کشور
ملک احمدی با اشاره به اینکه قریب به 10 سال از تصویب قانون نهاد کتابخانه های عمومی کشور می گذرد، لزوم بازنگری عملکرد 10 ساله نهاد را ضروری دانست و تصریح کرد: هنوز به طور جدی وارد بحث محتوایی نشده ام، اما بر اساس گزارش ها اعلام شده به بعضی از فعالیت ها نقد داشته، فکر می کنم که ارتباطی با فعالیت نهاد ندارد.
وی ادامه داد: با این وجود بعضی فعالیت ها انجام شد که به شدت مؤثر، مرتبط و عالی بود. ملک احمدی طرح کتاب من را از این مقوله دانست.

بررسی طرح ها در هیأت امنا مطرح و تصمیم گیری نهایی در مورد ادامه فعالیت آنها
وی گفت: در این خصوص با حضور در جمع مدیران بخش های مختلف و شنیدن توضیحات ایشان در خصوص فعالیت ها، مشکلات، دیدگاه ها و نواقص احتمالی کارشان، به همراه مدیران بخش های مختلف جمع بندی خواهیم داشت و ارزیابی خواهیم کرد. نتیجه این روند در هیأت امنا مطرح و تصمیم گیری نهایی صورت می گیرد.
کارگروه های انتخاب کتاب با اعمال تغییرات ادامه دار خواهد بود

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص کارگروه های خرید کتاب با اشاره به سابقه تشکیل این کارگروه ها که به قبل از سال 84 بر می گردد، بیان کرد: طبیعی است که از زمان شکل گیری کارگروه ها تغییراتی را در آنها شاهد بوده ایم، که در دوره بنده این تغییرات با نظر هیأت امنا صورت گرفته است.
وی ادامه داد: بحث وجود کارگروه های انتخاب کتاب ادامه دار خواهد بود و اگر اعمال تغییراتی لازم باشد این کار از طریق هیأت امنا انجام خواهد شد.

در دوره من، خرید چندین هزار نسخه از کتابی از یک ناشر انجام نشد
محمد حسین ملک احمدی در این خصوص که چه ضابطه ای برای انتخاب منابع وجود خواهد داشت، با اشاره به اهدافی چون، رشد کتابخوانی، ارتقاء سلیقه کتابخوان، سهولت در دسترسی به کتاب، تعامل مناسب با ناشرین، وغیره بیان کرد: در این راستا باید به چند نکته توجه کنیم. اولین مسأله مخاطب محوری است. حداقل عملکرد من در دوره قبل اینطور نبود که خرید چندین هزار نسخه از کتابی، صرف اینکه توسط یک ناشر منتشر شده، انجام شود.
طبقه بندی کتابخانه های عمومی و ایجاد کتابخانه مرکزی در هر استان
وی با اشاره به اینکه کمتر کتابی است که برای همه کتابخانه های عمومی مفید باشد، اضافه کرد: در دوره قبل ما کتابخانه ها را طبقه بندی کردیم، زمانی ایجاد کتابخانه های مرکزی را در هر استانی شروع کردیم، که متأسفانه پیگیری نشد. در اجرای این طرح مبنا این بود که بتوانیم در کتابخانه مرکزی هر استان، تقریبا هر کتاب ارزشمندی را که وارد بازار نشر شد، خریداری کنیم.
در نظر گرفتن فرهنگ مناطق، نگاه و تشخیص کتابدار، مراجعین، و نیاز سنجی الزامی است
ملک احمدی تصریح کرد: در راستای عملی کردن مخاطب محوری در نظر گرفتن فرهنگ مناطق، نگاه و تشخیص کتابدار، مراجعین، و نیاز سنجی الزامی است. وی در این زمینه طرح کتاب من را مؤثر و قابل احترام دانست.
تا پایان سال 15 میلیارد تومان تعهد مالی داریم در حالی که منابعی برایش نداریم
دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه اضافه کرد: تمامی این وعده ها و قول ها منوط به منابع مالی است، متأسفانه اکنون در شرایطی هستیم که تا پایان سال 15 میلیارد تومان تعهد مالی داریم در حالی که منابعی برایش نداریم بنابراین من در خصوص خرید منابع چه قولی می توانم بدهم.
گفتنی است بیان تعهد 15 میلیارد تومانی نهاد تا پایان سال از سوی آقای ملک احمدی در شرایطی بوده است که در مراسم معارفه دبیر کل اسبق نهاد کتابخانه های عمومی کشور از منابع مالی خوب نهاد در حال حاضر سخن می گفت.

اولویت اول ما هزینه های پرسنلی خواهد بود
در ادامه ملک احمدی تصریح کرد: همیشه اولویت اول ما هزینه های پرسنلی خواهد بود و ما به هیچ عنوان نمی توانیم تا زمانی که پرداخت حقوق کتابداران را انجام نداده باشیم دست به اقدامات دیگر بزنیم ولو اینکه مهم ترین چیز خرید منابع باشد.

محمد حسین ملک احمدی در خصوص بهره گیری از ظرفیت های عمومی برای رسیدن به اهداف کتابخانه های عمومی اظهار داشت: در دوره قبل چند کار را به طور جدی انجام دادیم که یکی از آنها استفاده از ظرفیت انجمن کتابداری ایران بود.
ابراز خرسندی از حضور دو متخصص کتابدار در هیأت امنای نهاد
وی افزود: تأکید من همواره بر این است که کارها بدون پشتوانه علمی انجام نشود که نتیجه آن طرح جامع توسعه کتابخانه دیجیتال بود. ملک احمدی از حضور دو متخصص کتابدار در هیأت امنای نهاد ابراز خرسندی کرد.

مجددا پیگیر تشکیل انجمن صنفی کتابداران خواهم شد
وی شوراها را به عنوان نمایندگان مناطق مختلف، خیرین، و نیز کتابداران را از ظرفیت های عمومی دانست و تصریح کرد: در دوره قبل برای تشکیل انجمن صنفی کتابداران تلاش کردم چرا که معتقدم انجمن صنفی کتابداران از تشکل هایی است که می تواند به خوبی از منافع کتابداران حمایت کند.
ملک احمدی ضمن ابراز خرسندی از اینکه امروز شکل گیری تشکل ها و انجمن ها شعار ریاست جمهوری است بیان کرد: مجددا پیگیر تشکیل انجمن صنفی کتابداران خواهم شد.
به نداشتن ارتباط نه چندان فعال کتابداری کشور با سازمان های بین المللی کتابداری انتقاد دارم
دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اضافه کرد: در این خصوص ظرفیت های فراملی هم داریم که تا کنون استفاده نکرده ایم و من نقدی دارم به ارتباط نه چندان فعال کتابداری کشور با سازمان های بین المللی کتابداری. وی اذعان داشت: قطعا سوابق، تجربیات و اطلاعات سازمان های بین المللی با حفظ حریم ها و چارچوب های فرهنگی، برایمان قابل استفاده خواهد بود.
من نمی پذیرم کسی در مجموعه با دیپلم و یا فوق دیپلم مدیریت کند
محمد حسین ملک احمدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چنانچه صحت اخبار استخدام پیمانی یک عده از اعضای ستاد مشایی در نهاد ثابت شود چه برخوردی خواهید داشت، بیان کرد: دیدگاه من اجرای قانون و رعایت حداقل هاست.
وی تصریح کرد: من نمی پذیرم در حالی که بیان می شود میانگین سطح تحصیلات در نهاد 9/15 است، کسی در مجموعه با دیپلم و یا فوق دیپلم مدیریت کند.
ملک احمدی در خصوص برنامه های نهاد در حوزه کتابخانه دیجیتال گفت: بحث منابع دیجیتال قابل چشم پوشی نیست، در واقع سهولت و سرعت دسترسی نکاتی است که نمی توان چشم به روی آن بست.
وی اضافه کرد: در این خصوص طی صحبتی که با بخش فناوری اطلاعات داشتم از ایشان خواستم که در مورد نرم افزار مورد نیازمان در این زمینه فکر کنند.
معتقد نیستم در کتابخانه های عمومی تنها تخصص کتابداری لازم است

وی در حاشیه مراسم در پاسخ به پرسش خبرنگار لیزنا مبنی بر اینکه، در حوزه بحث استخدام در نهاد تا چه حد قائل به تخصص گرایی هستید بیان کرد: قطعا من به تخصص در کنار تعهد معتقدم، اما معتقد نیستم در کتابخانه های عمومی تنها تخصص کتابداری لازم است.
ملک احمدی ادامه داد: بخش غالب همکاران ما در کتابخانه های عمومی و حوزه های مدیریتی تخصص کتابداری خواهد بود اما این به معنای چشم پوشی از سایر تخصص ها نیست.
وی با اشاره به اینکه تخصص ایشان کتابداری نیست بیان کرد: گاهی ممکن است افرادی به کار گرفته شوند که شاید در ظاهر تخصصشان خیلی مرتبط نباشد اما سوابق و تجربه در حدی باشد که جبران آن بخش را بکند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:, | 8:32 AM | نویسنده : رضا فرخی |
.: Weblog Themes By :.
لینک های مرتبط
تصویر تصادفی

آی پی شما

ساعت

آخرین مطالب
پيوندهای روزانه
آرشیو مطالب
ویژه بینندگان عمومی
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 68
بازدید دیروز : 41
بازدید هفته : 160
بازدید ماه : 155
بازدید کل : 6864
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1




اوقات شرعی به افق رزن

-->